fbpx 5 najbardziej pożądanych kompetencji menedżerskich w nowoczesnej organizacji. – Brainstream

5 najbardziej pożądanych kompetencji menedżerskich w nowoczesnej organizacji.

Najwyższa pora porzucić słowa ?za moich czasów? na rzecz tego, co jest dzisiaj i będzie w przyszłości. Jeśli wciąż żyjesz przekonaniem, że jesteś najlepszy w swojej dziedzinie, a nie zgłębiasz jej na bieżąco ? zmień myślenie. Razem z rozwojem technologii oraz rozkwitem mediów społecznościowych na rynku pracy kluczowe stały się zupełnie nowe kompetencje. Wiedza , którą posiadasz prawdopodobnie uległa przedawnieniu bądź jest jedynie niewielką częścią tego, co udało się na przestrzeni ostatnich lat odkryć dzięki licznym badaniom.

Poznaj TOP 5 kompetencji według najnowszego raportu ?Raport Kompetencje zawodowe przyszłości 2020?

#1 Inteligencja społeczna oraz emocjonalna.

?Zdolność do nawiązywania relacji z innymi w głęboki i bezpośredni sposób, umiejętność wyczuwania i stymulowania reakcji oraz pożądanych interakcji? ? Raport Kompetencje zawodowe przyszłości 2020.

Ile razy byłeś świadkiem rozmowy na temat dzieci biegających na podwórku z telefonem w dłoni? Ile razy sam stwierdziłeś, że za Twoich czasów wychodziło się pojeździć na rowerze, a nie łapać pokemony w grze wykorzystującej geolokalizację i przetworzony obraz? Prawdopodobnie sam zaobserwowałeś już podłoże problemu, który rośnie z roku na rok. To właśnie z jego powodu wzrosła na znaczeniu inteligencja społeczna oraz efektywna komunikacja. Zarówno młodzież, jak i dorośli, częściowo przenieśli już swoje życie towarzyskie na popularne komunikatory. Nie odczuwają oni w pełni emocji przekazywanych w komunikacie tekstowym przez niezmieniającą się ikonę zdjęcia profilowego rozmówcy. Właśnie dlatego coraz częściej wspomina się także o inteligencji emocjonalnej. Zdolność do nawiązywania relacji z innymi w głęboki i bezpośredni sposób jest pozycją obowiązkową na liście kompetencji każdego menedżera.

#2 Niekonwencjonalne i adaptacyjne myślenie.

?Biegłość w myśleniu i znajdowaniu rozwiązań oraz odpowiedzi, wykraczając poza utartą rutynę i schematy? ? Raport Kompetencje zawodowe przyszłości 2020.

Z czym kojarzy Ci się nowoczesna organizacja? Jestem pewny, że przynajmniej przez  chwilę pomyślałeś o innowacyjności, nastawieniu do ciągłych zmian, zaangażowaniu oraz kreatywnym myśleniu. Umiejętność dostosowania się do otoczenia oraz środowiska pracy jest kluczowa w tych czasach. Prostym przykładem jest utożsamienie się z kulturą organizacyjną przedsiębiorstwa, w którym funkcjonujesz na co dzień, jako przedsiębiorca, menedżer bądź inna, równie ważna jednostka. Nieco bardziej skomplikowanym przykładem jest Twoje nastawienie względem nowego wyzwania, jakie stanie na Twojej drodze zawodowej. Jeśli myślisz już nad wykorzystaniem metody design thinking, aby podołać zadaniu ? punkt dla Ciebie. Jeśli przeszukujesz już odmęty Internetu, aby znaleźć zupełnie inny, jednak dużo bardziej skuteczny sposób rozwiązania zadania ? jesteś w domu.

#3 Kompetencje międzykulturowe.

?Umiejętność działania w różnych środowiskach międzykulturowych? ? Raport Kompetencje zawodowe przyszłości 2020.

Nie mówimy tutaj wyłącznie o znajomości języka obcego, ale o rozumieniu kultury danego kraju, środowiska, czy grupy. Zarówno przed menedżerami, czy kierownikami projektów międzynarodowych, stoi wyzwanie, jakim jest porozumienie się i realizacja postawionych celów w środowisku międzykulturowym. Aby temu podołać, należy dostrzec i zrozumieć istniejące różnice kulturowe. W poszczególnych kulturach niegrzecznym jest odmawianie. Pracownik utożsamiający się w pełni z tą zasadą może brać na siebie zbyt wiele obowiązków i tym samym opóźniać projekt, ponieważ nie będzie on w stanie odmówić przyjęcia kolejnego zlecenia. Innym przykładem jest planowanie dnia pracy z uwzględnieniem przerwy obiadowej, która jest inna w zależności od kraju i strefy czasowej. Umiejętność poruszania się w środowisku międzykulturowym jest szczególnie ważna dla firm działających globalnie.

#4 Myślenie projektowe.

?Umiejętność przedstawiania i opracowywania zadań oraz procedur w taki sposób, aby osiągnąć pożądane rezultaty? ? Raport Kompetencje zawodowe przyszłości 2020.

Pod tym punktem kryje się nie tylko solidne planowanie i rozumienie istoty danego projektu, ale także zwrócenie uwagi na otaczające nas elementy, które mają wpływ na jego rezultat. Przyporządkowanie konkretnych ról w projekcie, tym samym zadań, ma ogromne znaczenie. Musimy zrozumieć sposób myślenia, pracy oraz nastawienia do zadania wszystkich członków zespołu, aby w jak najkrótszym czasie, nie tracąc na jakości, zrealizować cel. Wpływ na człowieka ma między innymi jego stanowisko pracy i otoczenie. Jeśli oczekujemy od pracownika prawidłowych wyliczeń, zadbaj o to, aby mógł się w pracy skupić. Jeśli oczekujesz kreatywności, nie zamykaj człowieka w czterech ścianach. Daj mu oddychać i inspirować się zachowaniami innych ludzi.

#5 Wirtualna współpraca.

?Zdolność do wydajnej pracy, zaangażowania i wykazywania obecności jako członek wirtualnego zespołu? ? Raport Kompetencje zawodowe przyszłości 2020.

Jeśli zajmujesz stanowisko menedżerskie w zespole zdalnym, czyli takim, którego członkowie pracują poza biurem, w różnych miejscach, być może nawet krajach ? naucz się pracować w chmurze. Dzięki temu będziesz mógł zawsze wspierać zespół w realizacji wyznaczonych zadań, z każdego miejsca na świecie, nie tracąc czasu i sił na kosztowne podróże. Rozproszony zespół nie jest złym bądź gorszym zespołem. Dzięki umiejętności współpracy oraz samodyscyplinie zespół ten może być jednym z najlepiej rokujących teamów w całej firmie.

Izabela Żyłka

Coach, Trener, Cert. FRIS, Mindsonar, MTQ48 (odporność psychiczna)

Trener, praktyk biznesu. Ukończyła Wyższą Szkołę Handlu i Prawa w  Warszawie na Wydziale Ekonomii, o kierunku  menadżerskim. Szkoli i wspiera trenerów i konsultantów od 20 lat, projektując programy rozwojowe i szkoleniowe dedykowane trenerom.  Jest absolwentką studium Train the Trainers prowadzonego przez WIFI Austria. Prowadzi szkolenia dla różnorodnych branż i sektorów. Umiejętnie łączy wiedzę teoretyczną z doświadczeniem biznesowym. Specjalizuje się w obszarach, rozwój kompetencji menadżerskich, executive coaching oraz coaching, rozwój talentów, sprzedaż. W pracy trenersko szkoleniowej ważne są dla niej mierzalne rezultaty działań oraz efektywność procesów szkoleniowych.

Sprawdź również

6 kroków do motywacji w firmie produkcyjnej

Motywacja pracowników produkcyjnych nie jest łatwym zadaniem, jest jednak niezwykle istotna. Dobrze zmotywowany pracownik będzie wykonywał swoją pracę nie tylko dokładniej, ale i wydajniej.

Zmiany na rynku pracy. Czy rosnąca liczba usług szkoleniowych poprawi sytuację pracodawców?

Rynek szkoleń to bardzo dynamicznie zmieniający się obszar gospodarki. W obecnych czasach popyt na takie usługi stale rośnie. Z tego powodu przybywa również firm oraz trenerów, którzy…

4 Szkolenia dla trenerów, w które warto zainwestować

Jest wtorek, godzina 8:45 rano. Za 15 minut oficjalnie rozpoczyna się szkolenie sprzedażowe, które poprowadzisz pierwszy raz w swojej karierze trenera.