fbpx Otwartość – ważny element budowania marki osobistej – Brainstream

Otwartość – ważny element budowania marki osobistej

Otwartość jest niezwykle istotna w procesie personal brandingu. To właśnie ona pozwala nam budować prawdziwe, bliskie relacje z otoczeniem i tworzy pełny, autentyczny obraz naszej osoby. Dzięki otwartości Twoja marka osobista zyska element ludzki, a Ty będziesz postrzegany jako osoba szczera i godna zaufania.

Dwa oblicza otwartości

Otwartość można rozumieć na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest psychologiczna cecha osobowości, która określa to, na ile skłonni jesteśmy przyjmować nowe idee i wychodzić ze swojej strefy komfortu. Drugi aspekt otwartości związany jest z kanałami i treścią komunikacji. Chodzi tu o to, jakie informacje na swój temat udostępniasz i z jakich mediów w tym celu korzystasz.

Otwarta komunikacja kluczem do dobrego personal brandingu

Na początek zajmijmy się komunikacyjnym aspektem otwartości. To, z jakich kanałów korzystasz i jakie informacje na swój temat udostępniasz jest niezwykle istotnym elementem strategii personal brandingowej. Silna marka osobista musi opierać się o szczerość i autentyczność. Są to kluczowe elementy, dzięki którym zaskarbisz sobie sympatię i przywiązanie konsumentów. Badania pokazują, że zaufanie i autentyczność to 2 z 5 najważnieszych dla Millienialsów cech marki. Otwartość gra tutaj ogromną rolę – jej istotą w tym kontekście jest odpowiedni dobór miejsca, czasu i treści, które będziesz publikował.

Posiadasz prywatne konto na Facebooku? A może lubisz prowadzić rozmowy w kuluarach branżowych konferencji i spotkań? Musisz pamiętać, że te kanały komunikacji tylko pozornie są prywatne i powinny być bezwzględnie włączone do Twojej strategii budowania marki osobistej. Otwartość tych kanałów nie ogranicza się jedynie do wyłączenia ustawień prywatności na FB, to przede wszystkim udostępnienie odbiorcom elementów swojego życia prywatnego. Tylko na tej podstawie konsumenci będą mogli zbudować sobie pełny obraz Twojej osobowości.

Nie krępuj się zatem, żeby udostępniać na prywatnych profilach czy w rozmowach 1 do 1 treści związanych ze swoim hobby czy rodziną. Nie chodzi tu oczywiście o całkowite wyzbycie się prywatności czy o zarzucanie odbiorcy zdjęciami Twoich dzieci. Jak każde działanie personal brandingowe, również zarządzanie prywatnością musi być przemyślane.

Ukazanie swojej strony prywatnej pozwoli innym doświadczyć Ciebie jako człowieka z krwi i kości, pełnowymiarowego i złożonego, a to pierwszy stopień do zyskania zaufania i budowania autentyczności

Psychologiczna otwartość w budowaniu silnej marki osobistej

Psychologiczna otwartość na doświadczenia, ludzi i idee jest niezwykle istotna w budowaniu pozytywnego wizerunku. Dzięki niej pokażesz, że można z Tobą dyskutować na różne tematy i jesteś gotowy na to, co nowe. Psycholodzy wyróżniają pięć kluczowych cech osobowości – Neurotyczność, Ekstrawersję, Ugodowość, Sumienność i Otwartośc na Doświadczenia. Badania pokazują, że osoby z wysokim poziomem Otwartości postrzegają świat inaczej – widzą więcej możliwości, są bardziej kreatywne i znacznie lepiej radzą sobie w nowych, nieprzewidzianych sytuacjach. Ta cecha osobowości z pewnością więc przyda Ci się w budowaniu silnej marki osobistej.

Nic nie niszczy wizerunku tak, jak ignorancja, dlatego powinieneś być przygotowany na nowe wyzwania i konfrontację z kwestiami, w których możesz nie być ekspertem. Najlepszą strategią w sytuacji nowej jest otwartość rozumiana jako gotowość do zapoznania się z tematem i przyznanie się do własnej niewiedzy. Wbrew pozorom takie podejście buduje wizerunek eksperta dużo bardziej niż pójście w zaparte i obstawanie przy swoim stanowisku.

Dzięki otwartości masz możliwość samorozwoju, nawiązywania nowych kontaktów i budowania relacji z odbiorcami. Zachęcenie innych do komentowania i konfrontowania Twoich pomysłów daje Ci nowe perspektywy i odmienny punkt widzenia. Dzięki temu możesz zdobywać wiedzę i budować aktywną społeczność wokół siebie.

Otwartość a asertywność

Bycie otwartym nie oznacza, że masz zrezygnować ze swojej asertywności. Ślepe przyjmowanie perspektywy innych osób sprawi, że będziesz postrzegany jako ktoś, komu brakuje własnego zdania. Kluczem jest więc balans między otwartością na idee a asertywnością i pewnością siebie. W obszarze, w którym jesteś ekspertem powinieneś mocno obstawać przy swoich przekonaniach, chyba, że konfrontowany jesteś z przekonującymi argumentami. Pamiętaj, że istotą silnej marki osobistej jest wizerunek eksperta, powinieneś więc być gotowy na obronę swoich racji.

Asertywność istotna jest równie w komunikacyjnym aspekcie otwartości. Musisz odpowiednio wyważyć to, jakimi treściami nasycasz swoje prywatne kanały komunikacji. Jedno zdjęcie z wakacji w zupełności wystarczy i nie trzeba od razu zdawać całej relacji z ich przebiegu. Buduj swój wizerunek tak, aby z jednej strony być postrzeganym jako mistrz w swoim fachu, z drugiej natomiast, jako pozytywny, interesujący człowiek w pełnym tego słowa znaczeniu. Kluczem do sukcesu jest więc odpowiedni balans między otwartością i asertywnością w ujawnianiu życia prywatnego.

Sprawdź również

6 kroków do motywacji w firmie produkcyjnej

Motywacja pracowników produkcyjnych nie jest łatwym zadaniem, jest jednak niezwykle istotna. Dobrze zmotywowany pracownik będzie wykonywał swoją pracę nie tylko dokładniej, ale i wydajniej.

Jak budować markę osobistą na Linkedin?

Budowanie marki osobistej to w dzisiejszych czasach standard dla większości ludzi obecnych na rynku pracy. Każdy chce, aby biła od niego aura profesjonalizmu i żeby postrzegano go jako eksperta w danej branży.

Od czego zależy zaangażowanie pracowników i jak na nie wpływać?

Zaangażowanie pracownika to jeden z najważniejszych czynników wpływających na prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Aby osiągnąć satysfakcjonujący poziom w tym aspekcie, firmy próbują…