fbpx Od czego zależy zaangażowanie pracowników i jak na nie wpływać? – Brainstream

Od czego zależy zaangażowanie pracowników i jak na nie wpływać?

Zaangażowanie pracownika to jeden z najważniejszych czynników wpływających na prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Aby osiągnąć satysfakcjonujący poziom w tym aspekcie, firmy próbują podejmować liczne działania naprawcze, często jednak nie odnoszą one upragnionego skutku. Według raportu firmy doradczej Aon Hewitt z 2017 roku tylko 48 proc. Polaków czuje się zaangażowanych w swoją pracę. Wskaźnik dla całej europy wynosi 62 proc. Najnowszy raport ADP The Workforce View 2018 in Europe wskazuje natomiast na rosnący odsetek osób (6 proc. w 2018 r.), których w miejscu pracy nie motywuje nic. Jak wpływać na zaangażowanie pracowników i dlaczego warto inwestować w zmiany na tym polu?

Dlaczego zaangażowanie jest ważne?

Obecna sytuacja na rynku pracy nie ułatwia zadania specom od rekrutacji i zarządzania w przedsiębiorstwach – bezrobocie w Polsce jest na rekordowo niskim poziomie i wynosi obecnie 5,8 proc. Od początku tego roku spadło o niemal jeden punkt procentowy. Biorąc pod uwagę te dane, stwierdzenie, że zaangażowanie pracowników to czynnik kluczowy nosi znamiona truizmu. Jednak nie jest to tylko czysta teoria. Poziom przywiązania podwładnych do firmy i wykonywanych obowiązków ma swoje odbicie w twardych danych finansowych. 

Już w 2015 roku badania firmy ADP wskazywały, że firmy posiadające zaangażowanych pracowników cieszą się o 10 proc.  lepszymi ocenami klientów, a do tego uzyskują o 22 proc. wyższą rentowność i o 21 proc. większą wydajność. To pokazuje, że odpowiednia inwestycja w pracownika może być bardzo opłacalna. W sytuacji zwiększonego zapotrzebowania na specjalistów z wielu dziedzin dbanie o dotychczasowych zatrudnionych wydaje się jeszcze ważniejsze. Badania wskazują, że liczba zawodów deficytowych w naszym kraju stale rośnie – obecnie wynosi aż 16 proc. wszystkich stanowisk branych pod uwagę

Większość organizacji potrzebuje znacznej poprawy

Połączenie dwóch powyższych czynników, czyli stopniowego spadku zaangażowania w pracę oraz zwiększania się deficytu pracowników i kandydatów stanowi mocny cios dla dużej liczby przedsiębiorstw. Trzeba jednak przyznać, że wiele z nich nie potrafi poprawnie rozpoznać sytuacji i zastosować odpowiednich kroków naprawczych. Raport firmy doradczej Deloitte z 2018 roku ujawnia, że tylko 8 proc. badanych firm uważa, że stosowany program wynagrodzeń zdaje egzamin, a przy tym niemal dwie trzecie z nich nie posiada odpowiedniego przygotowania, aby właściwie wspierać podwładnych w rozwoju i poszukiwaniu własnej ścieżki w organizacji. 

Dostosowanie się do zmian na rynku pracy kluczem do sukcesu

W obecnych czasach rynek pracy zmienia się bardzo dynamicznie i firmy, chcąc utrzymać się na powierzchni, muszą dostosować się do panujących warunków. Nowoczesny świat powoli zaczyna zapominać już o millenialsach, a na rynek zaczyna wchodzić pokolenie Z. Najczęściej określa się tak osoby urodzone po 1994 roku. Dokładna data nie jest rzeczą najbardziej istotną – głównym wyróżnikiem jest fakt, że takie osoby wychowały się w otoczeniu nowoczesnych technologii. Uwielbiają elastyczny tryb pracy oraz są nastawione na ciągły rozwój (nawet kosztem finansów). Nadal istnieją jednak przedsiębiorstwa stawiające na dodatki pieniężne i premie jako główny motywator. 

Dodatkowe benefity oczami pracodawcy i pracownika

Najbardziej popularne pozapłacowe dodatki dla pracowników (według raportu TrendyHR 2018) to prywatna opieka medyczna, karnety na obiekty sportowe czy wyjazdy integracyjne. Szkolenia i inwestowanie w rozwój pracowników znalazły się dopiero na czwartym miejscu (59 proc. badanych firm), natomiast na atrakcyjne warunki pracy stawia 24 proc. przedsiębiorstw. Co o tym wszystkim sądzą sami kandydaci? Badania z zeszłego roku wskazują, że wśród pożądanych benefitów króluje opieka medyczna, jednak już na trzecim miejscu znajduje się elastyczny czas pracy (prawie jedna czwarta badanych). Chcąc zwiększyć zaangażowanie i zadowolenie z pracy należy bezwzględnie wsłuchać się w te głosy.

Chcąc poprawić swoją sytuację, przedsiębiorstwa muszą postawić na zwiększanie przywiązania i zaangażowania pracowników. Aż 97 proc. badanych firm uważa, że jest to najważniejsze wyzwanie w działaniu na rynku pracy. Wdrażanie rozwiązań zgodnych z potrzebami kandydatów może przynieść wymierne korzyści, dlatego warto być na bieżąco i trzymać rękę na pulsie. Odważne działania mogą przyczynić się do upragnionego sukcesu.

Sprawdź również

6 kroków do motywacji w firmie produkcyjnej

Motywacja pracowników produkcyjnych nie jest łatwym zadaniem, jest jednak niezwykle istotna. Dobrze zmotywowany pracownik będzie wykonywał swoją pracę nie tylko dokładniej, ale i wydajniej.

Jak budować markę osobistą na Linkedin?

Budowanie marki osobistej to w dzisiejszych czasach standard dla większości ludzi obecnych na rynku pracy. Każdy chce, aby biła od niego aura profesjonalizmu i żeby postrzegano go jako eksperta w danej branży.

Od czego zależy zaangażowanie w pracę i jak wpływać na podwładnych?

Zaangażowanie w pracę, to jeden z ważniejszych czynników przy ocenie funkcjonowania przedsiębiorstwa. Należycie wykonane obowiązki i wykonywanie dodatkowych aktywności to rzeczy, które…