fbpx

Style radzenia sobie ze stresem

Styl skoncentrowany na działaniu – poszukiwanie informacji i podejmowanie bezpośrednich działań.  Osoba preferująca ten styl radzenia sobie ze stresem poszukuje informacji by efektywniej osiągnąć zagrożony cel lub by łatwiej poradzić sobie z poniesioną porażką;

podejmuje wszelkie możliwe działania ukierunkowane na zmianę otaczającego świata. Główny nacisk położony jest na zadanie lub planowanie rozwiązania problemu.

Styl skoncentrowany na emocjach – polega na zmianie sposobu patrzenia na siebie lub otoczenie – tak by redukować przykre emocje.

Styl ten charakterystyczny jest dla osób, które w sytuacjach stresowych wykazują tendencję do koncentracji na sobie, na własnych przeżyciach emocjonalnych takich jak złość, poczucie winy, napięcie. Osoby preferujące ten styl radzenia sobie ze stresem wykorzystują następujące mechanizmy obronne:

  • dystansowanie się – usuwanie ze świadomości problemu („pomyślę o tym jutro”, jak mawiała Scarlet o’Hara),
  • projekcja – przypisywanie własnych emocji innym ludziom,
  • reakcja upozorowana – ukrywanie jakiegoś motywu przed samym sobą, a przypisywanie sobie motywu wprost przeciwnego („to tylko i wyłącznie dla Twojego a nie mojego dobra, ja się dla Ciebie poświęcam”),
  • wyparcie – odrzucenie myśli i motywów, które mogłyby wywołać poczucie winy.

Styl skoncentrowany na unikaniu – powstrzymanie się od wszelkich działań.

Osoby charakteryzujące się tym stylem w sytuacjach stresowych wykazują tendencję do wystrzegania się myślenia i przeżywania. Styl ten może przyjmować dwie formy:

  • angażowanie się w czynności zastępcze (oglądanie telewizji, objadanie się, sen),
  • poszukiwanie kontaktów towarzyskich.

 

Zobacz wpisy z kategorii:

Udostępnij wpis:

O autorze

Specjalista w zakresie sprzedaży i telemarketingu.

W trakcie swojej kariery zawodowej ukończył liczne kursy z zakresu zarządzania, motywowania oraz realizacji szkoleń i warsztatów. Od ponad 5 lat związany z pracą w branży Contact Center. Prelegent na konferencji/warsztatach – Zarządzanie Wydajnością w Contact Center. Członek Lubelskiej Izby Coachingu, absolwent  studiów podyplomowych kierunku Trener Biznesu organizowanego przez Europejski Instytut Psychologii Biznesu oraz WSPA.

Jan Puch

Trener