fbpx

“Turkusowy” cykl cz. 1 – O co chodzi z tym turkusem?

Turkusowe organizacje to ciągle jeszcze mało znany temat, niewielu o nich słyszało, mało kto je widział. Założenia turkusu –

 – płaska struktura bez szefów, brak podziału stanowisk, całkowita transparentność finansów i – o zgrozo – pełna decyzyjność każdego z pracowników, to wciąż dla większości zarządzających wywrotowe idee. I choć firmy turkusowe rozwijają się szybciej niż ich tradycyjnie zarządzani konkurenci, lepiej radzą sobie z kryzysami i praktycznie nie mają problemu fluktuacji kadr – niewielu jest jeszcze odważnych, gotowych wprowadzić w swoich firmach ten model.

Ale proces już się rozpoczął. Świat zmienia się na naszych oczach a wraz z nim zmieniają się ludzie. Rewolucja technologiczna pociągnęła za sobą zmianę mentalności. Na rynek pracy zawitała młodzież, która przewróciła do góry nogami wiele utrwalonych już prawd. Podważyła skuteczność twardego zarządzania w systemie nakazowo-rozdzielczym. Zaczęła oczekiwać od pracodawcy elastyczności, możliwości rozwoju, docenienia. Zaczęła domagać się prawa głosu w sprawach dotyczących wykonywanej pracy. Co gorsza “zainfekowała” tymi wywrotowymi żądaniami część starszego pokolenia.

Dzięki internetowi klienci zyskali natychmiastowy dostęp do interesujących ich produktów i usług, stali się bardziej świadomi i wymagający. Sytuacja na rynku zmienia się szybciej niż kiedykolwiek.

Odpowiedź musiała przyjść.

I oto pojawiły się nowe trendy w zarządzaniu. Na pierwszy ogień poszła branża IT (to akurat nie jest dziwne – w końcu to kolebka innowacyjności). I wyrosły scrumy, agile i Open Space Technology, management 3.0. i przywództwo służebne. A potem zaczęły nieśmiało opuszczać swoją macierzystą branżę, by szukać zastosowania w innych miejscach. Powoli zaczynają gościć w grupach projektowych, działach HR a nawet zespołach sprzedażowych.

Nowe trendy kiełkują wszędzie tam, gdzie znajdą ludzi odważnych, otwartych na nowe idee i przede wszystkim – na drugiego człowieka. I choć niewiele jest jeszcze firm turkusowych, to kierunek jest ten sam – elastyczność, współpraca, kreatywność i odpowiedzialność. Pasja i zaangażowanie. Szacunek i rozwój. Jakość.

 

Idzie nowe.

Ps.

Z turkusową ideą zarządzania zetknęłam się po raz pierwszy 8 lat temu, poszukując sprawdzonych metod zarządzania w sytuacjach, gdy nie występuje podległość służbowa. System kar i nagród nie działa, twarde zarządzanie przez cele tym bardziej nie. Natrafiłam wówczas na wykład prof. Blikle, który jest w Polsce propagatorem turkusu. Tak zaczęła się moja przygoda z zarządzaniem bez kija i marchewki, bez raportów, celów sprzedażowych i permanentnej kontroli, bez nagród i premii. Za to z pracą na relacjach i wspólnych wartościach, wzajemnym wsparciem i współodpowiedzialnością za to, co robimy, z festiwalem kreatywności i nieskończonymi możliwościami rozwoju. Z pełną odpowiedzialnością za jakość pracy i podejmowane decyzje.

Lektura obowiązkowa dla zainteresowanych:

Frederic Laloux „Pracować inaczej”

Andrzej Blikle „Doktryna jakości”

Zobacz wpisy z kategorii:

Udostępnij wpis:

O autorze

Agnieszka Kasyaniuk-Piwko

Trener "turkusowy"

Trener z 13-letnim doświadczeniem. Ponad 8000 godzin szkoleniowych, setki uczestników szkoleń. Praktyk sprzedaży i zarządzania zespołem.

W prowadzonych przez siebie zajęciach wykorzystuje zarówno podbudowę teoretyczną jak też własne doświadczenia. Pracując przez lata w sprzedaży poznała w praktyce ten zawód oraz – często na własnych błędach – nauczyła się jak być skutecznym i odnosić sukcesy. Prowadziła też jako menedżer swój zespół sprzedażowy, rekrutując, szkoląc i motywując swoich podwładnych. Dziś dzieli  się tą wiedzą z uczestnikami szkoleń.

Prowadzi szkolenia m.in. dotyczące sprzedaży (głównie sprzedaży naturalnej opartej na badaniu potrzeb klienta i marketingu relacji) oraz typowych narzędzi sprzedażowych: cross-selingu,   prospectingu   i   telemarketingu.   Uczy,   jak definiować grupę docelową, ustalać cele rozmowy oraz skutecznie je osiągać. Techniki sprzedaży wzbogaca o zagadnienia dotyczące typologii klienta i jego zachowań, co pozwala nie tylko zwiększyć skuteczność sprzedaży, ale również budować z klientem trwalsze i bardziej satysfakcjonujące dla obu stron relacje.

W zakresie szkoleń dedykowanych kadrze menedżerskiej zajmuje  się tematyką budowania zespołów i synergicznego zarządzania, skutecznej komunikacji i konfliktu w zespole, rekrutacji i selekcji, oceny i rozwoju pracowników oraz motywowania.

Repertuar tematyki biznesowej wzbogaca o zagadnienia związane z rozwojem osobistym:  organizacją czasu, zarządzaniem stresem, budowaniem wizerunku  i marki osobistej a także automotywacją i skutecznością w działaniu.

Podczas prowadzonych zajęć preferuje metody interaktywne i warsztatowe, zmuszające uczestników do własnych refleksji, a poprzez ćwiczenia – do zdobywania nowych doświadczeń, wypracowania nowych, bardziej efektywnych metod pracy oraz zmiany nastawienia. W pracy z ludźmi wielką uwagę przykłada do postaw i przekonań uczestników, modelując je tak, aby wspierały realizację celów.

Metodykę szkoleń opiera na doświadczaniu, eksperymentowaniu i refleksjach. Każde szkolenie jest przygotowywane indywidualnie, wg potrzeb zamawiającego.

Prowadzi również projekty poszkoleniowe w skład których wchodzą konsultacje, treningi przy pracy lub sesje coachingowe, które zwiększają efektywność szkoleń i ułatwiają wdrożenie nowej wiedzy i zmianę nawyków.

Jako coach specjalizuje się w pracy na postawach i ograniczających przekonaniach, rozwoju kompetencji osobistych i zawodowych.

W coachingu wykorzystuje techniki NLP w celu przepracowania istniejących blokad oraz kreowania nowych postaw.